اسرائیل در واکنش به حمله موشکی، مرزهایش را به روی ساکنان غزه بست

به استثنای گذرگاه رفح که نوار غزه را به مصر وصل می‌کند، اسرائیل تمامی گذرگاه‌های نوار غزه را تحت کنترل دارد

شامگاه جمعه و شنبه گذشته، سه موشک از نوار غزه که در کنترل جنبش حماس قرار دارد به سمت خاک اسرائیل شلیک شد_ KHATIB /AFP

به دنبال حمله موشکی اخیر فلسطینیان از نوار غزه، اسرائیل در اقدامی تلافی‌جویانه تصمیم گرفت از امروز یکشنبه ۲۴ ماه آوریل ۲۰۲۲ تا اطلاع ثانوی از ورود کارگران و تاجران فلسطینی ساکن نوار غزه به قلمرو اسرائیل جلوگیری کند.

بستن گذرگاه اریز یا بیت‌حانون که تنها گذرگاه رسمی بین نوار غزه و خاک اسرائیل است بر زندگی هزاران فلسطینی محروم ساکن این منطقه که بیش از ۱۵ سال را در محاصره اسرائیل به‌سر برده‌اند، تاثیر منفی بسیاری می‌گذارد. این در حالی است که به استثنای گذرگاه رفح که نوار غزه را به مصر وصل می‌کند، اسرائیل تمامی گذرگاه‌های نوار غزه را تحت کنترل دارد و بر تردد افراد و انتقال کالاهای تجاری نظارت می‌کند.

در همین حال، دفتر سخنگوی هماهنگی فعالیت‌های دولت اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین (COGAT) اعلام کرد که به دنبال حمله موشکی جمعه گذشته از نوار غزه، گذرگاه اریز از روز یکشنبه برای عبور کارگران و بازرگانان فلسطینی باز نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت اسرائیل پس از ارزیابی وضعیت امنیتی و اتخاذ تدابیر لازم در مورد زمان بازگشایی این گذرگاه تصمیم خواهد گرفت.

نوار غزه که از سال‌ها پیش در محاصره قرار دارد، با چالش‌های اقتصادی بسیاری روبه‌رو است و نرخ فقر در آن به ۶۰ درصد و بیکاری به ۵۰ درصد افزایش یافته است. هزاران نفر از شهروندان فلسطینی ساکن نوار غزه در اسرائیل کار می‌کنند که اغلب در بخش‌های ساختمانی و کشاورزی مشغول‌اند و دستمزد بالاتری در مقایسه با نوار غزه دریافت می‌کنند. اسرائیل در پایان ماه مارس گذشته اعلام کرد که تعداد مجوزهای کار اعطا شده به فلسطینیان ساکنان نوار غزه را از ۱۲ هزار به ۲۰ هزار افزایش خواهد داد.

شامگاه جمعه و شنبه گذشته، سه موشک از نوار غزه که در کنترل جنبش حماس قرار دارد به سمت خاک اسرائیل شلیک شد، اما سقوط موشک‌های شلیک شده به اسرائیل تلفات و آسیبی در پی نداشت. البته موشک‌پراکنی از غزه به سمت اسرائیل از روز دوشنبه گذشته آغاز شد و سامانه پدافند هوایی اسرائیل توانست اغلب موشک‌ها را رهگیری کند، سپس اسرائیل با انجام چند حمله هوایی به نوار غزه به حمله موشکی فلسطینیان پاسخ داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله موشکی اخیر، بزرگ‌ترین حمله پس از جنگ خونین ۱۱ روزه بین حماس و ارتش اسرائیل در ماه مه ۲۰۲۱ بود. در آن زمان پس از درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان در قدس شرقی اشغالی که به زخمی شدن صدها تن از شهروندان فلسطینی منجر شد، حماس و اسرائیل دست به حمله علیه یکدیگر زدند.

ارتش اسرائیل و فلسطینیان در بازه زمانی ۲۲ مارس تا ۷ آوریل ۲۰۲۲ در چهار مورد با هم درگیر شدند که به کشته شدن ۱۴ نفر منجر شد. دو مورد اول در تل‌آویو رخ داد و دو تن از فلسطینیان دست به حمله علیه شهروندان اسرائیلی زدند که باعث کشته و زخمی شدن شماری از ساکنان تل‌آویو شد. ارتش اسرائیل در واکنش به دو حمله یاد شده، عملیات خشونت‌آمیزی را در کرانه باختری انجام داد که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینیان منجر شد.

با فرارسیدن ماه رمضان و در حالی‌ که روابط میان فلسطین و اسرائیل همچنان متشنج است، تنش‌ها بار دیگر در بخش شرقی بیت‌المقدس اوج گرفت و از آن زمان تاکنون درگیری‌های پراکنده میان معترضان فلسطینی و ارتش اسرائیل در قدس شرقی و مسجدالاقصی ادامه دارد. درگیری‌های اخیر باعث مجروح شدن بیش از ۲۵۰ فلسطینی شده است. دولت اسرائیل به منظور کنترل اوضاع و مدیریت بحران، همه جاده‌های ورودی بیت‌المقدس را مسدود کرده است تا از ورود شهروندان فلسطینی ساکن کرانه باختری به بیت‌المقدس جلوگیری کند.

بیشتر از جهان